lördag 5 december 2009

Jag undrar

Nu kommer ett inlägg som kanske kommer uppröra, frågan är bara hur jag ska lägga fram det på bästa sätt...

Jag anser att den förälder som är hemma med barnen mest har större rätt till total egotid. Kanske för att jag själv är hemma med barnen just nu. Med det sagt tycker jag alltså att jobbet är en plats för egotid, man kanske inte får slappa på jobbet som man kanske skulle göra om man spenderade den egotiden hemma. Men faktum är att på jobbet är man inte i någon mamma/pappa-roll, man är anställd och knappast då som just förälder, utan som dig själv. Där får man vara den man är/var innan man fick barn. Jag tycker det är viktigt med egotid, men inte hur viktigt som helst. Jag kan lika gärna ha kvalitetstid med Atle, men någon gång måste man få vara bara sig själv.
Jag kan sakna att vara hemma själv, helt själv. Att ha hela lägenheten för sig själv och få göra som man vill. Men å andra sidan är det mitt aktiva val att skaffa barn och så tätt dessutom så jag lastar ingen annan för det, men ett helt dygn (eller två) alldeles ensam hemma hade inte varit fy skam.

Om det är någon som upprörs över att jag diskuterar ämnet att det är skönt att vara ifrån sina barn lite då man själv valt att skaffa som, då får dom tro vad dom vill. Jag orkar inte ens bemöda mig med att ursäkta mina åsikter för jag ser det såklart som självklart att man älskar sina barn...äh, ni som fattar, fattar väl och ni som inte fattar får låta bli....

4 kommentarer:

...Tizztla... sa...

fånigt jag vet men jag håller med dig. I vilken annan relation sitter man ihop kostant? Så vad är felet (problemet) med att man som förälder kanske behöver = VILL vara med sig själv ibland?
Jag tycker också att det är oerhört viktigt med egentid och egentid hemma. Kanske helst utan måsten.
Men det gör en inte till sämre förälder utan snarare tvärtom. En glad mamma är en bra mamma. Barnen mår inte heller bra av att vara med oss jämt. Så det så! =)

Kersa sa...

Så är det, jag märker mycket väl på sonen att han gärna vill spendera tid med någon annan än mig. Pappa, eller momma eller vem det nu kan vara som han känner sig trygg med...

Pauline sa...

Jag håller fullständigt med! Man behöver egentid! En paus från att vara mamma 24/7. Och jag hatar när andra tycker man har det så bra som får vara hemma med barnen medans dom jobbar och sliter. Som om det vore att ha semester när man har barn! Jag älskar Lukas över allt annat, men när man får barnvakt så är det SÅ skönt, och jag skäms inte över att tycka det. jag tycker nog att det är mer jobb att vara hemma från jobbet mammaledig/ arbetslös (som jag är) än att vara på jobbet en hel dag.

Marika sa...

Jag håller med om vartenda ord du skriver! Totalt, helt och fullt! Det är så härligt med en klok person som kan formulera sina/mina känslor i ord...kanske om jag fick känna mig mer som MARIKA och mindre som MAMMA någongång så skulle jag återfå förmågan att formulera mig...förmågan att tänka och reflektera! Just nu är jag så innerligt inställd på att bara få vardagen att gå ihop...med allt vad det innebär!