fredag 11 december 2009

Kön

Jag har tänkt och finurlat och funderat, på det här med pojkar och flickor, könsroller som börjar redan när bebben är kvar i magen. Kan det vara kul att ta reda på könet på den ofödda bebisen så man kan köpa särskilda kläder i förväg?
Visst kan det vara kul att köpa små söta klänningar till flickor (så har även jag gjort) och lite tuffare kläder till killar. Sen kommer väl också den påstådda prinsessfasen för tjejor?! Nä, jag vet inte det jag.
Blir faktiskt förgrymmad när jag ser de stora klädkedjorna dela in babykläderna i flick- och pojkkläder. Ska det vara så, ska bebisar delas in i så strikta könsroller redan från dag ett?
Barn har inget behov av, så tidigt i livet, att veta att dom är tjej eller kille, om dom har snopp eller inte. Den frågan kommer tids nog. Man måste inte köpa bara bilar och traktorer till pojkar och dockor till tjejer, nä baske mig.
Blir det olidligt varmt i sommar får Atle en klänning, det är svalt och skönt i värmen!!!

1 kommentar:

Råsa sa...

Jag tycker att du har sunda funderingar. Fortsätt ifrågasätta!