lördag 7 november 2009

Jag undrar

Sitter just nu och tittar på Schindlers List, en mycket bra film! Och jag undrar följande: Skulle detta kunna ha ägt rum i dag, eller är vi för pålästa om människors lika värde? Om förföljelsen inte skulle ägt rum alls, skulle den då kunna göra det nu. Om man inte visste det man vet nu?
Nu har det ju tyvärr hänt och med det i ryggen kanske det inte skulle kunna göras igen. Eller görs det lite nu och då runt om i världen utan att man egentligen märker något?
För mig är det ju så främmande att resonera att en männsika skulle vara sämre än någon annan så för mig är det ofattbart att det ens har hänt.
Att så många oskyldiga dog, och ingen sa någonting. Nu fanns det ju fina människor som hjälpte till, som fick många judar undan en säker död. Men de som genomförde allt detta, all förintelse måste ha skött det grymt "snyggt" om ingen ens sa ett pip.
Jag var inte där och vet inte hur det gick till, vad som sades och troddes. Men jag vet att det är fel, det var fel då, och det är fel nu.

Men åter till frågan, skulle det kunna hända nu? Eller händer det någonstans utan att det är någon som säger något? Händer det kanske i mindre skala? Men pågår etnisk rensning någonstans? Jag hoppas inte det, för då faller min tro för den moderna människan. Det är 2009 och vi borde veta bättre...

2 kommentarer:

...Tizztla... sa...

med risk för att bli hängd skulle jag vilja påstå att det händer. Som sagt inte i lika stor skala men nog rensas det i världen. I Afrika och andra delar av världen. Det är hemskt... Alla inbördeskrig är väl för att mycket vill ha mer... Det absolut värsta skadedjuret i hela världen är människan...på många sätt...

Kersa sa...

Du har nog säkert alldeles rätt i det, men jag menade snarare ren utrotning, planerad i liknande skala som förintelsen, eller inte liknande skala kanske, men lika planerat och kallblodigt...