tisdag 10 november 2009

Någonting

...en trött mamma inte vill höra är hur himla bra det går för andra mammor, jag har insett det nu. När Atle var mindre var han hur lugn och go som helst, men nu är det full fart och han rivs ibland, nyps ibland och bits ibland. Då är det skönt, som sliten mamma, att det finns dom som har det lika. Att det finns andra som har barn som inte gör som Föräldrarna vill. Jag har nog blivit en sån mamma som har ett sånt där barn som alla andra mammor tycker är ouppfostrat, men så är det inte. Det är bara det att när man skäller på honom så blir det värre, då bara skrattar han och fortsätter hitta på otyg.
Men jag älskar honom ändå, mest av allt i hela världen. Min alldeles egna lilla huligan...

4 kommentarer:

Linnéa sa...

Precis så är det, och den som påstår att deras barn aldrig gör något otyg lever nog i någon slags förnekelse eller rentutav blåljuger!

Jag känner lika som du, att andra kanske tycker att D är en bråkstake eller ouppfostrad..men jag vet ju att jag gör mitt allra bästa för att få honom att "bete" sig, mer än så kan man inte göra.

Huvudsaken är nog (som vi pratade om häromdagen) att man ger dom vår ovillkorliga kärlek..så kommer nog resten att ordna sig tillslut:)

Vi ses ikväll!

...Tizztla... sa...

Jag tycker att du är lite hård mot dig själv. Du har det charmigaste lilla trollet jag mött och han är inte elak han är go. Hur ska barn kunna veta vad som är rätt och fel innan vi=föräldrarna har lärt dem det. OCH hur ska de kunna uttrycka sig innan de ha lärt sig ords betydelse om de inte får vara fysiska?!
Jag gillar honom skarpt! =) Om din son är en huligan så är min en gaphals och jag vet att "folk" tittar snett på honom med men oftast är det jobbigare för dem än för mig! Lägg ner, du är en bra morsa! XXX

Anonym sa...

Han är ingen huligan, han är en riktigt goprupp, man måste väl få uttrycka sin frustration, det får ju vi vuxna, fast vi kanske inte biter osv och de små har inte riktigt lärt sig det än men det gör dom när dom är tillräckligt mogna för det, du vet väl de bästa "barnuppfostrarna" är de som inte har barn själva och har dom barn och dom säger att deras barn inte gör något "fel", då säger jag som Linnea, dom blåljuger eller så sover dom.
Du är en kanonmamma så det så
Puss vi ses i kväll, Mamsen

Råsa sa...

Jag håller med föregående talare (alla tre). Och det finns förskollärare som ser barnen utöver deras utbrott.
Om du vill kan du få låna mina pedagogikböcker. De är rätt intressanta. Eller... iallafall en av dem. Piagets teorier om lärande känns som de borde vara vedertagna av bvc, fast vad vet jag. Skinners bok är faktiskt nyttig tror jag även om man inte vill använda de metoderna eller om man ställer sig skeptisk (eller rent av förkastar) hans metoder.
Säljös bok är närapå mysig att läsa.
Mennneeee frågan är om du har tid att läsa. Annars kan jag snabbt återge innehållet över en kaffe eller så ;)

Puss och kram från förskolelärarstudenten.

Ps HAHA mitt verifieringsord blev minaudi. :D