fredag 6 november 2009

Sjuka

Fick, eller snarare gav mig själv en liten funderare idag. Hur pass kinkig SKA man egentligen vara med förkylning, snuva, hosta och whatever när det gäller barnen?
Jag är inte så himla noga, trots att Atle går på dagis. Jag har blivit uppväxt med devisen "har man inte feber är man inte sjuk" och jag känner att jag själv är benägen att dra åt det hållet. Har Atle hostat mycket på natten men ändå är sitt glada, vanliga jag på morgonen är det klart han får gå på dagis ändå. Har han magsjuka får han såklart vara hemma tills han är frisk.
Det mesta går väl runt runt där i alla fall, eller?
Jag går lite mer på allmäntillståndet, är han pigg så anser jag att han orkar ranta runt på dagis.

Jag vet inte. Hur gör ni?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Undrar var du fått den devisen från?
Kramis
Mamsen

Linnéa sa...

Håller fullständigt med dig! Feber eller att dom är hängig/gnällig så att dom inte orkar leka på dagis, då får man stanna hemma.. Snuva och hosta tycker jag att dom är nästan jämt ändå..

...Tizztla... sa...

jag är nog mer åt andra hållet. Men H har peppar peppar bara haft 3 förkylnigar i sitt liv. Så jag vet inte om det är rätt eller fel. Jag tror iofs inte att det finns rätt och fel i den här frågan. Gå på din egen magkänsla. Jag antar att personalen på dagis säger ifrån om de tycker att han är "för" hostig. Det gör iaf vår personal.
Men vi är helt klart hemma och kurerar en dag extra innan det blir en förkylning om jag märker tendens till det och det har funkat bra hittills. Är jag/M ändå hemma spelar det ju ingen roll om H är det också...

Anonym sa...

Jag håller nog med dig, är Lukas pigg även om han hostat och är lite snorig så går vi till dagis. Som du sa, det mesta går ju runt där ändå ;) Samma gäller om man ska träffa andra och deras barn är snoriga. det berör mig inte i ryggen! Speciellt nu när det börjar bli kallt. Allas näsor rinner ju nästan. Men om Lukas är snorig och man har en "dejt" då kan jag fråga den man ska träffa om det är ok fast L snorar. Men dom flesta jag känner tänker så. Lite snor har ingen dött av ;) Eller...?

Pauline sa...

ehm..kanske skulle skriva vem det va som kommentera med *haha*
det va bara lilla jag, Pauline =)
Om inte det framkom med namnet Lukas. Du kannse vet massor med Lukas