torsdag 22 oktober 2009

I like

Har fått ett helt gäng med kommentarer angående mitt förra inlägg och jag måste säga att jag tycker om det. Jag gillar att folk har åsikter och att dom uttrycker dom. Det finns många åsikter jag inte håller med om, många åsikter som jag kanske tycker är fel, men åsiktsfrihet är ändå viktigt. Man måste få tycka, hur fel det än är. Börjar man förbjuda sånt då är man illa ute. Sen kan man reglera farliga uttryck av "felaktiga" åsikter, hets mot folkgrupp t.ex. Hur mycket jag än tycker att rasism är fel så måste de tyvärr få tycka så.
Jag diskuterade detta ämne med min mamma under en lite roadtrip idag. Hon jobbar med ganska många "nyanlända" som dom kallar det, just nu. Hon är verkligen insatt i hur de ska integreras i språket osv. Sen kan det även bli lite tjorvigt på arbetsplatser och dylikt när de som följer Islam måste be ett x-antal gånger under en arbetsdag. Kanske extra bökigt för de bokstavstroende.
Men man måste ju kunna visa varandra ömsesidig respekt vad gäller det. Man får inte ta bort deras tro, det är väldigt fel. Men samtidigt borde religionen (oavsett vilken) kunna anpassas till jobbet eller vad det nu rör sig om.
Som så ofta annars också rör jag som vanligt ihop allt, och såhär i skriven text är det svårt att få ur sig allt utan att skriva en hel roman.
Men summan av kardemumman är som i förra inlägget: Kan man bara inte se sig själv som världsmedborgare istället? Och på så sätt respektera varandras tro och livssyn.

Jag försöker inte döma eller ha fördomar, men ibland kan det vara svårt när man inte är tillräckligt insatt, vilket jag inte känner att jag är.
Men som sagt, mycket fascinerande...

2 kommentarer:

Nissen sa...

Att vara svensk: Det handlar inte om var du bor, vad du äger, var du jobbar eller hur du pratar. Det handlar inte om ägodelar eller åsikter. Allt handlar om sinnesstämning. Anser du att du är "svensk" så är du det. Lagliga instanser har lite andra begrepp men men. Jag är "svensk" för jag känner det i hjärtat. Om jag flyttar till USA och om jag trivs och mår bra kommer jag förmodlingen känna mig som "amerikan"
Men men men...

...Tizztla... sa...

Jag håller med dig Nissen... Det är upp till var och en. Kan heller inte förstå vad med ordet RESPEKT som är så J**la svårt att begripa. "behandla andra så som du själv vill bli behandlad" Det gäller väl även mina medmänniskor, att behandla dem med respekt eller? Jag fattar inte hur man kan dunka någons huvud i backen för att personen har en annan tro eller en annan hudfärg osv. Det här kan vi nog diskutera hur länge som helst...