tisdag 20 oktober 2009

Sverige?!

Läste igår en skrämmande debattartikel skriver i Aftonbladet av SD:s-ledare. Han vill, för att tala klarspråk, bevara Sverige svenskt. I min gamla blogg har jag nämnt detta någon gång tidigare har jag för mig. Jag är inte så himla säker på vad Sverige är, och vad svenskt är. Jag antar att jag kan kalla mig svensk, är född i Sverige, har svenska föräldrar osv osv.

Men för mig kvittar det helt ärligt. Självklart ska folk kunna bete sig oavsett var man är ifrån och var man bor, jag påstår såklart inte att några är varken bättre eller sämre än andra. Men vad är det som är så farligt med islam? Vad är det som är så farligt med andra nationaliteter? Vad tar landet för skada av att vara mångkulturellt och vad gör det om det byggs ett par moskéer här eller där?

Vi är alla människor på samma klot. Kan man inte tänka mera globalt? Kan man inte tänka att en människa är en människa, oavsett religion, hudfärg, hårfärg, nationalitet? Varför är det så viktigt att bevara det svenska?

På vilket sätt bevaras t.ex den kanariska kulturen när det där ploppar upp svenska hotellkomplex i varje vrå som finnar på en retlig tonåring? När menyer på restauranger, i "utlandet", är skrivna på svenska? Ska vi även bevara det svenska utomlands? Om vi nu som nation lyckats nästla oss in i utlandet på det sättet, finns ju "vi" även där, och har således befäst en liten bit av Sverige någon annanstans.

För mig kvittar det verkligen. För mig är inte Sverige, som svenskt, så himla viktigt. Sverige är ett land som alla andra och här bor människor av alla de slag. Världen är ett klot som hyser människor, människor som borde respektera varandra och acceptera varandra för just det. Att vi är människor på samma planet. Det är inte mycket mer än världsliga ting som skiljer oss åt. Vi ser olika ut. Men vi får lika ont när vi gör oss illa, vi saknar på samma sätt, gråter och skrattar på samma sätt.

Det finns inte ett uns av rasistiskt tänk hos mig. Det är en orimlig tanke att anse någon vara mindre värd baserat på deras ursprung, religion eller vad det nu kan vara.



Så nu har jag fått det sagt. Jag avslutar här, även om jag skulle kunna skriva i en evighet om detta.

Men för er som är intresserade råder jag er att läsa hans artikel, man blir arg det blir man, men det är intressant att läsa hur han tänker.

5 kommentarer:

...Tizztla... sa...

men det vet ju alla att "de" kommer hit och tar våra killar och våra jobb?! det kan ju orimligt komma som någon nyhet för dig. JAG är heller inte svensk eftersom jag inte är född här av svenska föräldrar, så jag vet... ;O)
Skämt åsido... Mest skrämmande var väl hans utlägg om att alla=merparten av alla manliga invandrare är våldtäktsmän. Speciellt om de är muslimer. Det finner jag föga troligt och skulle alla svenska män alltså aldrig göra några fel? Inte vet jag men jag tycker ändå att resonemanget "om jag skulle fly, skulle jag fly till ett land som inte tar emot invandrare" är det bästa...

Kersa sa...

Du har så rätt min vän. Reagerade också starkt på det där med att muslimska män ska vara mer benägna att våldta.
Resonemanget fascinerar mig, även om jag såklart inte håller med i vad han skriver. Likaså pratet om att Sverige måste vara svenskt, vad innebär då det? Är det verkligen någon som egentligen vet det? Falukorv?

Anonym sa...

Jag blev heligt förbannad när jag läste artikeln, saknar ord, det skrämmande är att det han tycker och säger delas av ganska många, morr
Puss Mamsen

Emma sa...

Det är skrämmande... jag trodde att vi levde på 2000-talet?

Jag blir så arg, fattar inte hur man kan ljuga ihop nåt sånt. Det värsta är ju att många lyssnar och håller med!

...Tizztla... sa...

Ja, smörgåsbord är väl svenskt? Nä men jag vet faktiskt inte, jag tycka att Sveriges invandringspolitik kanske kan kritiseras men det är ju inte ens de som SD inriktar sig på. De skulle kunna vara bra att integrera folket som redan har kommit hit först så att alla kan "trivas" tillsammans. Håller med dig Emma att det mer skrämmande att så stor % av "svenska"folket lyssnar på skiten... just nu kommer de ju in i regeringen och sen är det försent att ångra sig...