söndag 4 oktober 2009

Jämställdhet

Det är ett hett ämne idag, i synnerhet vad gäller barn och uppfostran av dom. Jag har skrivit om detta hur många gånger som helst, och diskuterat det ännu fler gånger. Nu pratar dom om det på TV, på nyhetsmorgon. Jag kommer säkert att motargumnetera något jag förut sagt, men kan vi inte på något vis bli jämställda men att mamman fortfarande vara mamma?
Det tycks vara så att en mamma och en pappa ska vara samma sak, att det inte ska vara någon skillnad. Markus Birro sitter med och diskuterar och jag måste säga att denna karl är mycket smart och har många bra argument.
Jag säger inte att en pappa inte ska/kan ha samma ansvar över allt som rör barn och hem som en mamma har. Men man måste ju ändå på något vis kunna behålla könen. Ska en pappa få amma om han vill och kan? Ska mamman låta bli?
Jag är absolut för jämställdhet, men jag vet inte om jag är för utplåning av könen, det är väl inte det som det ska handla om? Man måste ju kunna bli jämställda i alla fall. Jag sätter min tro till människor eget omdöme, att en icke delaktig pappa/mamma ska VILJA ta sitt ansvar vad gäller detta. Att om man vill dela helt och fullt på föräldraledigheten ska man få göra det, vill man inte ska man få slippa. Faktum är att vissa kommer förlora för mycket pengar om den förälder som tjänar mest måste vara hemma, och jag tror inte heller på att utplåna sin personliga/familjens ekonomi för barnens skull. Det är kanske ett väldigt löjligt argument, enligt vissa, men faktum kvarstår.

Eftersom jag älskar att diskutera och argumentera så måste jag såklart skriva av mig om det här. Jag tycker inte om förlegade könsroller som består i att mamman/kvinnan ska göra allt hemma och ställa upp på sex närhelst á Anna Anka, men som sagt tycker jag inte heller att könen ska utplånas. Möjligtvis kan vi utplåna de alltför starka könsrollerna, men faktum är att en man är en man och en kvinna är en kvinna. Sen är det upp till oss alla att göra det bästa av det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant måste jag säga, detta med jämställdhet, tar vi bort könen, vad blir det kvar, det, jag vill inte vare ett det och inte gift med ett heller. Vad beträffar barn, var och en måste ju få göra det bästa av sin egen situation och sin familjs bästa.
Puss från mamsen